RoadCraft är ett spel utvecklat av Saber Interactive, samma spelstudio som tidigare har skapat terrängkörningsspelen Mudrunner och Snowrunner, och även om RoadCraft inte är tänkt att vara exakt samma typ av spel så kan man ändå utan större problem se arvet från dem.
RoadCraft är däremot mer av ett konstruktionsspel och något mindre av ett utmanande terrängkörningsspel. Det skulle antagligen vara lite orättvist att göra en alltför direkt jämförelse mellan spelen.
I RoadCraft så är grundidén att du och ditt företag arbetar som en underleverantör inhyrd för att hjälpa till att rekonstruera skadad och förstörd infrastruktur i katastrofområden som förhärjats av naturkatastrofer som till exempel stormar och jordbävningar. För att lyckas med det har du som spelare tillgång till olika tunga fordon i form av allt från lastbilar och bulldozers till stora byggkranar och specialfordon.
Konstruktionsarbetet skulle kunna vara en tillräcklig utmaning i sig självt, men kom ihåg katastrofdelen. Det innbär att allt arbete med att återställa infrastrukturen äger rum i ett förhärjat landskap som inte alltid är det lättaste att ta sig runt i. Speciellt inte med tunga fordon och utrustning. Dessutom måstte du i många fall först börja med att säkerställa grundläggande infrastruktur som tillgång på el och råmaterial för att resten av arbetet ska kunna fortsätta.

Målet är att skapa framkomliga vägar för de AI-kontrollerade konvojer som därefter kan leverera välbehövliga resurser både för ditt fortsatta arbete och för den lokala regionen. Att skicka ut konvojerna fungerar på sätt och vis som ett kvitto på att ditt uppdrag och arbete har lyckats, samtidigt som det är det sätt som ditt företag blir belönat med nya pengar och resurser för nästa uppdrag.
Den här kombinationen av byggspel och terrängkörning fungerar riktigt bra. Båda delarna har getts en lagom, balanserad nivå där bägge blir roliga, intressanta, och ger en mer än tillräcklig utmaning. Det blir på det sättet ett spel med både problemlösande för att lyckas med en del av uppdragen och underhållande körning i terräng.
Det ska sägas att RoadCraft inte är något snabbt spel. Konstruktionerna tar tid att bygga, speciellt eftersom landskapet ofta är utmanande för fordonen och det finns tillfällen när det kan upplevas som segt. Å andra sidan så gör det att det känns mycket tillfredsställande när dina förbättringar av den lokala infrastrukturen växer fram i all sin enkla skönhet. En asfalterad väg blir en riktig prestation.
Spelet kommer med inte mindre än åtta olika – och rejält stora – kartor med diversifierade landskap. Allt ifrån öknar och skogar till kust- och bergsområden. Alla med sina egna uppdrag, terräng och byggnader. Så spelet tar inte slut i första taget om du siktar på att gå igenom alla. Det finns dessutom över 40 olika tunga maskiner i spelet som blir tillgängliga allteftersom du avancerar. Allt ifrån den pålitliga bulldozern till mer specialiserade som asfaltsläggare, ångvält och kabelgrävare.

Spelet kommer med en tutorial i form av en stor karta med en full uppsättning av uppdrag som lär spelaren grunderna utan att någonsin få för mycket av den där tutorialkänslan.
Till din hjälp har du också den vänliga dispatchern från huvudkontoret som med sin något cyniska men glada attityd förser dig med uppdragsuppdateringar och hjälpfulla kommentarer. Hon är en trevlig, uppåt och glad röst i allt kaos och alla utmaningar på fältet.
Grafiken och speldesignen är av hög kvalitet och lyckas bra med att ge en känsla av kaotisk, förödd geografi. På samma sätt är spelfysiken av hög standard, med leriga vägar som verkligen känns leriga och sliriga, översvämmade vägar som manar till försiktighet när man ska igenom, och ett landskap som ofta erbjuder både fantastiska utsikter och intressanta utmaningar.

Manövreringen av fordonen fungerar både med mus och tangentbord, gamepads eller andra kontroller. Medan ätt köra är okomplicerat nog så kan kontrollerna för sådant som bulldozerns hyvel, kranar och så vidare kännas aningens mer ovant och tar ett tag att vänja sig vid. Mångfalden av maskintyper gör det något mindre intuitivt eftersom samma knapp inte alltid har samma funktion från en fordon till ett annat. Men över lag så fungerar det väl och utan för mycket finlir.
Det är överhuvudtaget inte möjligt för din spelkaraktär att lämna fordonen och gå runt på sina egna två ben. Det är något som ibland känns begränsande och inlåst och ger känslan att man mer är fordonet än personen som sitter inuti. Man kan välja första- eller tredjepersonsvy när man sitter där, men det är allt.
RoadCraft är fullt möjligt att spela som singleplayer, men det kommer kanske ännu mer till sin rätt i multiplayer. Upp till fyra spelare kan spela på en karta. Fler spelare innebär ett enklare och snabbare sätt att få konstruktionsprojekten klara. I multiplayer så har varje spelare sitt eget företag med sin egen utrustning och ekonomi, men arbetar gemensamt för att lösa uppdraget och alla får sin del av belöningarna.

För att sammanfatta så är RoadCraft en välgjord mix av terrängkörning och byggande. Det lyckas på ett bra sätt få med båda delarna utan att det ena tar fokus från det andra. Det är däremot ett långsamt spel där framsteg tar tid, ibland mycket tid. Så antagligen inget för den otåliga. Det är inte för att det är en hög svårighetsnivå i sig, utan mer ett resultat av hur det fungerar och det faktum att det kommer med många kartor och uppdrag. Så var beredd att lägga många timmars spelande på det om du vill nå de högre nivåerna och låsa upp de många olika maskinerna för användning. Men medan du gör det så kan du njuta av ett involverande och vackert landskap, och de många “hur löser vi det här”-frågorna som kommer att poppa upp.