En personlig populärkulturmix

Recensioner, Spel

Inn Tycoon – recension

Har du någonsin drömt om att driva ditt eget lilla medeltida värdshus eller gästgiveri?

I så fall kan Inn Tycoon vara något för dig. Spelet från tvåpersonsstudion Evil Goose Games har en enkel spelidé – utveckla ditt lilla värdshus till en trivsam plats för både stamgäster och resande, samtidigt som du i bästa mån försöker göra det ekonomiskt lönsamt.

Spelaren startar med ett hus bestående av ett enda rum, en bardisk, och en bartender. Därefrån gäller det att upptäcka – det vill säga låsa upp – förbättringar i form av köksutrustning, nya matrecept, möjligheten att bygga rum för övernattande resenärer, och så vidare.

Bland det som förhöjer spelvärdet är det faktum att åren tickar på med sina olika säsonger och varje säsong bjuder på egna för- och nackdelar och varierande väderlek. Allt med sin egen påverkan både på efterfrågan på olika saker och på inkomsterna. Dessutom har spelaren möjlighet att ytterligare finjustera de ekonomiska möjligheterna genom att spendera intjänade poäng på olika typer av säsongserbjudanden.

Den medeltidsinspirerade bakgrundsmusiken är rogivande och passande till spelet och samma gäller för grafiken. Personerna har en viss charm och det finns en del roliga detaljer som det faktum att sängar fungerar som sin egen ”aktiviteten färdig”-mätare när rummet ska städas efter en gäst. Och för att ytterligare öka trivselfaktorn så får man från nivå 10 möjlighet att adoptera en hund eller katt – som dessutom kommer med den extra förmågan att samla in drickspengarna som folk lämnar efter sig.

Det här är inget stort och avancerat simulatorspel, utan ska mer ses som det lilla, avslappnande tidsfördriv det är. Ett feelgoodspel helt enkelt. Ännu så länge ganska begränsat, åtminstone på de lägre nivåerna. Inte så händelserikt, men avkopplande. Och utvecklarna är inte klara ännu, så mer innehåll kommer att dyka upp.

Inn Tycoon hade premiär som early-access-spel 26 augusti 2024.